Pszoriázisos (pikkelysömör) mindennapok..., gyakorlati tanácsokkal

Írta Memi szombat, március 17, 2018 Nincs hozzászólás
Rövid áttekintés:
A pszoriázis jellemzője a bőr szarutermelő sejtjeinek túlburjánzása, melynek következtében a bőr foltokban megvastagodott, fehér pikkelyszerű lesz, alatta pedig gyulladt, piros, néha vérző sebhely marad.
Fentieken túl jellemzők még az apró, pici hólyagok, főként az arcon, fejbőrön, valamint az ízületi gyulladás, fájdalom.
Sokszor összekeverik az ekcémával, ami szintén egy bőrtúltermelés tünet együttes, azonban nagyon leegyszerűsítve úgy lehet megkülönböztetni, hogy az ekcéma jellemzően az izzadásra hajlamos területeket (tenyér, hajlatok) érinti, nagyobb, összefüggő kiterjedésű, míg a pszoriázis jellemzően a hajas fejbőrön jelenik meg először, de az egész testen előfordulhat, ritkán egybefüggő, inkább egyedi pöttyökben, foltokban mutatkozik, nem mindig ugyanazon a helyen.
A tünetek megjelenése és mértéke összefügg a külső és a belső környezeti hatásokkal is és jelentősen stresszfüggő.
Eredete nem igazán ismert és a kezeléséről is megoszlanak a vélemények, ezért mi most kifejezetten arra törekedtünk, hogy összeszedjünk hasznos tippeket, melyekre a mindennapi életünkben saját magunk is hatással tudunk lenni.

Rövid változata a cikkünknek: TOP5 EZT TEDD pszoriázis (pikkelysömör) esetén!

Figyelendő ételek, italok:
Általánosságban ezek azok az ételek, vagy ételcsoportok, amelyeket érdemes egyenként tesztelni (min. két hétig elhagyni, majd újra fogyasztani és figyelni, hogy jön-e elő újabb pötty), mindegyikünk eltérő mértékben reagál, de, ha pontosan tudjuk, hogy mire érdemes figyelni, akkor könnyebben tudjuk felismerni a pszoriázisunk működését.
Tejtermékek: érdemes kerülni, de ha ez (egyelőre) nehéz, akkor kezdjük a tej elhagyásával, illetve a többi tejtermék csökkentésével.
Kávé: legtöbbünknél kifejezetten erősíti a tüneteket (szinte azonnali viszketés, új hólyagok, stb.), érdemes helyette gabonakávét (ha az élmény hiányzik), vagy zöld teát (ha a hatás a cél) választani.
Alkohol: hasonló hatású, mint a kávé, különösen a magas cukortartalmú, szénsavas italok pl. pezsgő
Tartósítószerek: kerüljük az előre elkészített, magas feldolgozottságú, ipari, adalékanyagokkal teli ételeket, italokat, kis szervezéssel és odafigyeléssel készítsük el minél több ételünket magunknak.
Hús: kifejezetten jótékony hatás tapasztalható (ízületi fájdalom tünetek esetén is), ha csökkentjük, vagy elhagyjuk a húsfogyasztást, főként a védőzáras, szintetikus anyagokkal teli felvágott és hasonló készítményeket, viszont növeljük a vitaminban és ásványi anyagokban gazdag változatos alapanyagokkal készült ételek fogyasztását.
Vízfogyasztás: ügyeljünk az évszaknak megfelelő vízfogyasztásra, nem csak a bőrünk szárazságát és a ráncainkat enyhíti, de segít a méregtelenítésben is.
Mindenféle mentes receptet találsz a Receptműves oldalunkon.

Külső bőrápolás:
A pszoriázis nem fertőző, de, ha kapargatjuk, akkor folyamatosan növekszik a sebes felület. Kerüljünk minden szintetikus, vegyi kozmetikumot, és tusfürdőt, valamint, ha a hajas fejbőrt érinti, akkor érdemes hagyományos módon hajat mosni.
Szteroidos krémek használata kerülendő, mert még ha átmeneti javulással is jár, hosszabb távon sokkal nagyobb káros hatásai vannak (pl. tünetek belobbanása, hormonháztartás felborulása).

Gyógynövények, illóolajok:
Érdemes szárított gyógynövényekből (pl. bodza, lósóska, csalán, diólevél, citromfű, körömvirág, orbáncfű) készített teákat fogyasztani, valamint főzetet készíteni, azzal lemosni a sebeket, vagy a fürdővízhez adni (heti 1-2 alkalomnál ne legyen több a forró vizes ülőfürdő, mert száríthatja a bőrt). Jótékonyan hat és ha nincs ismert allergia, akkor a sebek bekenhetők levendula, vagy teafa illóolajjal (kizárólag 100% tisztaságú illóolaj érintkezhet a bőrrel).

Napfény:
Ellentétben az ekcémával és a rozaceával, a pszoriázisos bőrnek kifejezetten jót tesz a napfény, persze ügyeljünk a mértékre, ne hagyjuk, hogy leégjen a bőrünk, de töltsünk lehetőség szerint többet a szabadban sétával, kirándulással. Nagy teljesítményű szolárium nem javasolt, de heti 1-2 alkalommal néhány perces háztartási arcszolárium is jótékony lehet.

Testmozgás:
Enyhíti a stressz okozta tüneteket, de érdemes olyan sportot választani, amiben a szellemünk is kicsit megpihen és az ízületekre is jótékony, fejlesztő (és nem megterhelő) hatású pl. jóga, pilates, stb. Az úszás bármennyire is jótékony hatású, kerülendő mivel az alkalmazott fertőtlenítő anyagok nagyon irritálják a sebes bőrt.

Érzelmi oldal:
Mint mindennek, ezen tüneteknek is gyakran érzelmi (stressz) okai vannak. A bőrproblémák jellemzően elhatárolódási (távol tartsam magamtól a környezetet, ezért pikkelyeket növesztek, így védelmezem magamat) konfliktusból erednek, pszoriázis esetén ez még társul egy elvesztési, elengedési (munkahely, gyermek, önbizalom, szeretett kisállat, vagy bármilyen tárgy, amihez nagyobb érzelem kötődik) konfliktussal is.
A leginkább feltárásra érdemes ok, hiszen a probléma gyökerét is jelentik, egyben a legnehezebb is...
Tanuljuk meg elfogadni és fentiekre odafigyelve "kezelni" a pöttyeinket, mert a "jaj már megint itt egy" csak újabb stressz, ami a következő pöttyöt is garantálja.

Pszoriázis esetén ajánljuk a mindennapi tisztálkodáshoz a mindenféle káros anyagtól mentes, tiszta, 100% természetes szappanjainkat, akár hajmosáshoz is.


forrás: saját gyűjtés, fórumok, házipatika, webbeteg, fotó internet